FACILITĂȚI FISCALE prin OUG 181/2020
Prin OUG nr. 181/2020 – în vigoare din 26.10.2020 - au fost stabilite unele măsuri fiscale pentru mediul de afaceri (facilități fiscale), în contextul combaterii pandemiei de coronavirus în vederea susținerii resurselor financiare ale contribuabililor, prevenirii acumulării de noi datorii la bugetul general consolidat și evitării aplicării de sancțiuni.
I. Înlesniri la plată pentru obligațiile bugetare datorate după declararea stării de urgență – procedura simplificată de eșalonare la plată
Cui se aplică
Se aplică inclusiv
Ce se eșalonează
Obligațiile fiscale principale și accesorii a căror scadență s-a împlinit după data declarării stării de urgență (16 martie 2020) și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
Sunt excluse eșalonările pentru obligațiile fiscale în sumă totală mai mică de 500 lei, în cazul persoanelor fizice, și 5.000 lei, în cazul persoanelor juridice.
Durata eșalonării - cel mult 12 luni de la aprobarea eșalonării
Procedura obținerii eșalonării
În Monitorul Oficial al României nr. 1104 din data de 19 noiembrie 2020, ANAF a publicat Ordinul nr. 3896/2020 privind procedura ce va fi aplicată pentru acordarea eșalonării. Urmează ca organele fiscale să analizeze cererile de eșalonare conform acestei proceduri.
Condiții:
Conform Ordinului nr. 3896/2020 de aplicare a prevederilor Ordonanței:
Procedura
Dobânzi și executări silite
Pentru perioada 26 octombrie 2020 - 31 decembrie 2020, nu se datorează impozit specific de către contribuabilii obligați la plata acestuia, conform Legii nr. 170/2016.
Impozitul specific va fi recalculat corespunzător: se împarte impozitul specific anual la 365 și se înmulțește valoarea rezultată cu numărul de zile obținut prin scăderea din 365 a numărului de zile aferent perioadei 26 octombrie - 31 decembrie 2020 și a numărului de 90 zile calendaristice prevăzut la art. I din OUG nr. 99/2020. Se scade și perioada în care acești contribuabili au întrerupt total/parțial activitatea ca urmare a stării de urgență.
Contribuabilii care au depus, până la data de 26 octombrie 2020, declarația privind impozitul specific aferent semestrului I 2020, vor depune declarație rectificativă.
În cazul contribuabililor plătitori de impozit pe clădiri/taxă pe clădiri, consiliile locale pot adopta hotărâri până la 2 decembrie 2020 privind:
Prevederile privind sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor de conectare la distanță a aparatelor de marcat electronice fiscale pentru transmiterea de date către ANAF se suspendă până la 31 decembrie 2020.
III. Modificarea unor acte normative
Codul fiscal
În cazul contribuabililor care obțin venituri din activități independente, determinate în sistem real, contravaloarea testelor medicale pentru diagnosticarea infecției cu coronavirus efectuate pentru contribuabili în vederea asigurării desfășurării activității, individual sau într-o formă de asociere - constituie cheltuieli deductibile.
Cheltuielile efectuate de firme sau PFA pentru testarea voluntară a angajatilor în vederea depistării COVID-19 vor fi deductibile fiscal, acestea fiind totodată scutite de la plata contributiilor și impozitelor pentru aceste sume, care ar fi fost înregistrate drept beneficii salariale - constituie venituri neimpozabile și nu se iau în calculul CAS.
OG nr. 6/2019 (restructurarea obligațiilor fiscale)
Contribuabilii interesați vor avea posibilitatea de a depune notificarea pentru restructurarea obligațiilor bugetare (O.G. 6/2019) și în perioada 1 noiembrie 2020 – 31 martie 2021 (termenul anterior expirase pe data de 30 septembrie 2020). Cererea de restructurare, în acest caz, trebuie să fie depusă până la data de 30 iunie 2021 (termenul anterior era 31 decembrie 2020).
Nedatorarea de accesorii. Pentru obligațiile fiscale scadente începand cu data de 21 martie 2020 și neachitate până la 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020) nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere. Aceste obligații fiscale nu sunt considerate obligații fiscale restante.
Suspendarea sau neînceperea executării silite. Se suspendă sau nu începe executarea silită până la data de 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020).
Rambursare TVA cu control ulterior. Prin derogare de la prevederile Codului de procedură fiscală, cu anumite excepții, TVA solicitată la rambursare prin deconturile cu suma negativă de taxa pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, până la data de 25 ianuarie 2021 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020), se rambursează de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspecției fiscale.
Termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, prevăzute de Codul de procedură fiscală, se suspendă sau nu încep să curgă până la 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020).
TVA solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de taxă cu opțiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, se rambursează de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspecției fiscale care se decide în baza unei analize de risc până la 25 ianuarie 2021.
Începând cu 1 ianuarie 2021