CITR: 2020, anul schimbărilor legislative cu impact în mediul de afaceri. CITR consultant la nivel național în domeniul restructurării
Directiva Europeană în domeniul restructurării și insolvenței va aduce claritate și va simplifica redresarea companiilor
Conform specialiștilor CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România și parte a Impetum Group, anul 2020 a adus odată cu pandemia și o serie de schimbări legislative cu impact pentru mediul de afaceri românesc. Fie că vorbim despre o nouă amnistie fiscală, despre măsuri pentru susținerea economică a companiilor în perioada pandemiei, de schimbarea legislației insolvenței sau despre simplificarea procedurii de înființare a unei noi companii, cadrul legislativ a fost în prim-planul autorităților.
„Vorbeam încă de la începutul crizei despre necesitatea unor măsuri legislative-tampon, care să pareze șocul și să facă treptat trecerea companiilor la situația din piață. Ne aflăm deja în această perioadă intermediară, de ajustare la noile realități din mediul economic. Beneficiem de măsuri fiscale și legislative care să ne ajute în acest sens, și ne putem baza, începând cu jumătatea anului următor, și pe un cadrul legislativ simplificat, mai amplu și axat pe prevenție în ceea ce privește redresarea companiilor. În iulie 2021 vom fi adoptat o nouă legislație în domeniul restructurării, ca urmare a transpunerii Directive Europene în domeniu, unde echipa CITR are un rol important în calitate de consultant în implementare la nivel național”, a declarat Andra Olar-Caragea, CEO CITR.
În 2020 au avut loc peste 60 de modificări ale Codului fiscal și ale Codului de procedură fiscală. Cele mai multe acte normative în domeniul fiscalității adoptate anul acesta vizează măsuri de susținere economică adresate companiilor în contextul crizei generate de pandemie. Printre acestea, cele mai importante sunt:
Adoptată la finalul lunii mai, OUG 69/2020, numită noua amnistie fiscală, scutește companiile și persoanele fizice de la plata dobânzilor și penalităților aferente datoriilor bugetare restante cumulate în ultimii cinci ani și până la 31 martie 2020. Reglementarea se aplică celor care își achită în prealabil datoriile bugetare principale restante, pentru neplata cărora au fost calculate accesoriile. Companiile care doresc să beneficieze de ștergerea datoriilor accesorii către stat pot accesa facilitatea până pe 15 decembrie 2020.
Reglementarea, pe lângă beneficiul pentru companii, încurajează contribuabilii să fie la zi cu depunerea declarațiilor fiscale și cu plata debitelor principale.[1]
Companiile în dificultate, dar și cele aflate în insolvență (mai puțin cele în faliment) pot beneficia, pentru creanțele bugetare a căror scadență s-a împlinit după declararea stării de urgență, de procedura simplificată de eșalonare la plată a creanțelor bugetare (principal și accesorii) instituită prin OUG nr. 181/2020. Principalele condiții pentru a beneficia de facilitate sunt ca societatea să nu înregistreze obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență - nestinse la data eliberării certificatului fiscal necesar pentru eșalonare - și să aibă toate declarațiile fiscale depuse. Durata pentru care se poate acorda eșalonarea este de 12 luni, iar accesarea măsurii este disponibilă până la 15 decembrie 2020.
Conform OUG 132/2020, companiile care și-au redus temporar activitatea ca urmare a stării de urgență sau alertă (cifra de afaceri a scăzut cu cel puțin 10% comparativ cu luna similară a anului anterior), pot opta pentru reducerea până la jumate a timpului de lucru al angajaților, urmând ca aceștia să fie plătiți din fonduri primite de la AJOFM. Companiile afectate pot beneficia de o indemnizație de 75% din diferenţa dintre salariul de bază brut şi salariul de bază brut aferent timpului lucrat. Măsura este menită să contribuie la păstrarea locurilor de muncă și circularea banilor în economie, diminuând riscul de concediere în masă și închiderea companiilor.
Una dintre măsurile cele mai așteptate anul acesta a fost eliminarea SPLIT TVA de la 1 februarie 2020, prin abrogarea OG23/2017. Actul normativ introdus în 2017 reducea șansele de redresare ale societăților aflate în insolvență, contrazicea programul de plăți și nedreptățea societățile în observație sau reorganizare. Prin colectarea sumelor aferente TVA într-un cont separat, companiile erau lipsite de o parte importantă din lichidități necesară pentru derularea activității curente, ceea ce astăzi nu se mai întâmplă.
Legea 31/1990 privind societățile comerciale a fost modificată prin Legea 102/2020, iar înființarea societăților comerciale a fost accelerată și încurajată. Modificările permit astfel ca o persoană să fie asociat unic în mai multe societăți. În varianța inițială a legii, o persoană era limitată la înființarea unei singure companii pe care s-o dețină integral, iar pentru extinderea afacerii și crearea altei societăți era necesară cooptarea unui asociat. În plus, din 5 iulie 2020, într-o locuință pot avea sediul social mai multe companii, iar antreprenorii nu vor mai fi nevoiți să obțină acordul vecinilor pentru modificarea destinației imobilului, în ipoteza în care nu vor derula activitate în locația respectivă.
Legea 55/2020 și Legea 113/2020 sunt cele două acte normative care au modificat anul acesta Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. Pentru a răspunde provocărilor economice generate de pandemie, a fost mărită durata negocierii și execuției planurilor de concordat preventiv, a fost mărită durata perioadei de observație și reorganizare, iar valoarea prag pentru deschiderea procedurii de insolvență a fost majorată de la 40.000 lei la 50.000 lei. În plus, legiuitorii au decis suspendarea executărilor silite pentru creanțele curente și a fost majorat termenul de analiză pentru creanțele curente. Astfel de măsuri legislative au adoptate și celelalte state europene afectate de pandemie.
Începând cu anul acesta Adunările Generale ale Acționarilor pot fi organizate și online, în mediul digital, devenind deja o practică obișnuită în rândul companiilor. OUG 62/2020 a reglementat condițiile tehnice pentru ca o ședință a asociaților să se poată derula prin mijloace electronice de comunicare la distanță, iar deciziile capitale în activitatea companiilor pot fi luate astăzi mai rapid, în acord cu circumstanțele speciale pe care le trăim.
„2020 este un an tumultos nu numai pentru economie, dar și din punct de vedere al schimbărilor legislative cu care trebuie să ținem pasul. Ne așteptăm la o mai mare claritate atât în mediul de business, cât și în sfera legislativă începând cu anul următor, când vom avea deja experiența ultimelor luni de criză în spate, dar și o nouă legislație în domeniul prevenției în business și al restructurării și insolvenței prin transpunerea Directivei Europene în domeniu. Suntem încrezători că măsurile de susținere a companiilor vor fi continuate, iar susținerea autorităților va fi retrasă treptat, în condiții de siguranță pentru companii și pentru locurile de muncă pe care acestea se luptă să le păstreze”, a încheiat Cristina Ienciu-Dragoș, Head of Legal CITR.
Anul acesta, echipa CITR a fost desemnată de către Comisia Europeană în calitate de consultant în transpunerea Directivei Europene privind mecanismele de restructurare în legislația națională.
[1] Amnistia fiscală reglementată anul acesta prin OUG69/2020 e diferită de cea a restructurării datoriilor introdusă prin OG6/2019. Dacă cea adoptată anul trecut vizează ștergerea datoriilor principale, OG69/2020 vizează în schimb doar ștergerea datoriilor accesorii (dobânzi, penalități de întârziere). Pe lângă aceste proceduri speciale, contribuabilii mai pot apela și la procedura comună a eșalonării la plată reglementată prin Codul de Procedură Fiscală.
test